هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

جهود لصناعة الديتول

كاتب الموضوعرسالة
يمان صفريني
رائد روحي
رائد روحي
يمان صفريني

جهود لصناعة الديتول Empty
مُساهمةموضوع: جهود لصناعة الديتول   جهود لصناعة الديتول I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 09, 2010 4:00 pm

كنت عايز اعمل ديتول وعرفت كل مكوناته واسعاره المكونات هى زيت خروع الكيلو 18 جنيه صودا كاوية معروف ثمنها ايزوبروبانول وجركن 4كيلوب 60 جنيه وفى ناس بتعمل بسبرتو الاحمر علشان ترخيص ثمنه زيت صنوبر الكيلو 27 الكلورزيلنول او pcmx المادة الفعالة الكيلو 140 جنيه اوليك اسيد الكيلو 14 جنيه الون وهو بيتعمل من السكر والميه بتحطهم على النار حتى يتكون لك لون الكرميل
اخونى الموضوع سهل جدا وانا بعمل تجارب لوحدى حتى اوصل لاعلى شىء انا ممكن اكتبلكم الا انا عملتو ا بس النتيجة النهائية مكتملتش لاحسن شيء
عملية التصبن منفعتش معاى من اول مرة حاولت معها لاغيت معملتها وبدات اعمل مقادير خاصة حتى اقلل من التكلفة والحمدلله نفعت لانى ببيع سايب للزبائن سعر الكيلو 12 جنيه حتقولو قليل عاولكم انابحب ابيع رخيص وان شاء الاخوه الاعضاء البيهمهم الموضوع ده عايزين ننفع بعض بجد انا اعرف شى اقوله عضو اخر مهتم يقول نبداء بعمل جاد والله ذهبت الى القاهرة حتى اجيب الماده الفعالة وجبتها بحمد الله وعرفت الاسعار اول مرة عملت باظت منى تانى مرة عملتها الحمدلله
يا جماعة عايزين نعمل افضل من الشركة المنتجة وان شاء ايد على ايد حنعمل افضل ديتول
اخيرا انا كنت بعمل ديتول عادى الكيلو ب4جنيه فلما لاقيت الموضوع باظ منى فى الاول فى الديتول المستحلب حطيت كمية منه فى الديتول العادى والله دلوقتى لما بحطو فى المية بيستحلب ربنا بيسبش تعب حد وجزاكم الله الخير الكثير

جهود لصناعة الديتول
صفحة 1 من اصل 1